piątek, 16 stycznia 2015

O maku, drugich szansach i o tym co ma piernik do wiatraka









Nic nie pasuje do klimatu świąt jak słuszny kawałek makowca. Moja miłość do makowców sięga wczesnego dzieciństwa odkąd w czasie świat nie odstępowałam na krok blachy ze struclami :)
Po struclowej uczcie wszyscy mogli podziwiać mój uśmiech utkany ziarenkami maku. Jak to się stało, że moja miłość do maku wygasła? Nie dalej jak w święta dwa lata temu, w trakcie procesu przygotowania strucli makowych, coś nie zagrało, masa się zepsuła ale dowiedziałam się o tym dopiero po tym jak strułam struclą siebie i M. To wystarczyło aby mój wzrok omijał produkty z makiem w sklepach przez bardzo długi czas. Jak to bywa z prawdziwą miłością, która nigdy nie gaśnie, nie dalej jak tydzień temu postanowiłam dać sobie i makowi drugą szansę. Tym razem kontrolowałam cały proces i wszystko poszło jak należy. Jak wiecie unikam pszenicy, więc tym razem mój wybór padł na makowiec bez ciasta, makowiec skomponowany z jabłkami we wspaniały duet. Wiele osób zna to ciasto jako makowiec japoński ale dla mnie jest to po prostu ciasto makowe z jabłkami, w kwestii pozostałych dodatków pozostawiam wam wybór, wszystko zależy od waszych gustów. Nie będę się zastanawiać nad genezą tej nazwy, w końcu co ma piernik do wiatraka???
Dekoracja ciasta jeszcze w klimacie świątecznym, za oknem aktualnie bardziej wiosna niż zima ale mnie to zupełnie nie przeszkadza. Jest ciepło i w dodatku koniec tygodnia, życie jest piękne :)






ciasto makowe:


60 dag suchego maku (sparzonego i dwukrotnie zmielonego)
3 duże jabłka
5 jajek
1 szklanka cukru trzcinowego
1/2 szklanka skrobi ziemniaczanej
120 g stopionego masła
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 szklanka suszonej żurawiny 


polewa:

1/3 szklanki słodkiej śmietanki 30%
40 g mlecznej czekolady
40 g gorzkiej czekolady




Przygotuj dwie tortownice o średnicy 20 cm lub kwadratową foremkę. Dno i boki wyłóż pergaminem. Piekarnik z termoobiegiem nagrzej do 170 stopni.
Całe jajka utrzyj na puch z cukrem. Jabłka obierz ze skórki, opłucz pod bieżącą wodą i zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Do ubitych jajek dodaj starte jabłka oraz mak, dokładnie wymieszaj. Teraz dodaj stopione masło, skrobię ziemniaczaną oraz proszek do pieczenia,wymieszaj delikatnie mikserem. Na końcu wmieszaj żurawinę. Ciasto rozdziel między dwie tortownice, wyrównaj wierzch i wstaw do piekarnika. Piecz przez 50 minut, gotowe ciasto wystudź w piekarniku.
Teraz przygotuj polewę: śmietankę podgrzej w garnuszku i rozpuść w niej obie czekolady, Polewę przestudź i oblej nią wystudzone ciasto.



2 komentarze:

  1. Mmm, cudownie to ciasto wygląda :)
    Prawdziwa miłość zawsze zwycięży :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyszło bardzo smaczne :p teraz to już tylko wspomnienie :), w tym tygodniu będzie drugie podejście :D

      Usuń