poniedziałek, 18 listopada 2013

Yule log- kłoda Bożonarodzeniowa




"Tradycyjny francuski buche de Noel zawsze wygląda tak czarownie jak należy i nietrudno go polubić za delikatność i rozpływającą się w ustach czekoladowość. Mnie jednak najbardziej zachęca jego bogata pogańska symbolika: ciasto przypomina kłodę, jaką północne ludy miały w zwyczaju ciągnąć ulicami do domów i rozpalać w święto przesilenia zimowego, ku czci bogów, w nadziei że wybłagają pomyślność w nowym roku. Chodziło też oczywiście o rozjaśnienie mroźnych ciemności; takim ciepłem obdarowuje nas także kuchnia w zimie"
-Nigella świątecznie-


Mam nadzieję, że tym wstępem wprowadziłam was w odpowiedni nastrój. My mamy struclę makową, piernik staropolski, sernik, Francuzi mają buche de Noel a Skandynawowie Yule log.
Jest w niej coś pierwotnego i pogańskiego.Czaruje pomimo swej prostoty. Uwielbiam wszystko co skandynawskie tak więc oczywistym było że Yule log zafascynuje mnie i oczaruje. Zrobiłam do niej jedno podejście,nie do końca zadowolił mnie efekt.Ten, który dziś wam prezentuję jest efektowniejszy i moim zdaniem smaczniejszy. Nigella zaproponowała w swojej świątecznej książce wersję wytrawną. Skorzystałam z jej przepisu na ciasto, krem zrobiłam według własnej koncepcji. Spróbujcie ją przygotować a gwarantuję, że wpisze się w kanon waszych świątecznych wypieków. Zapraszam do kuchni...






biszkopt:

6 jajek (żółtka oddzielnie od białek)
10 łyżek cukru
7 łyżek kakao
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli


krem czekoladowy:

400 g kremu czekoladowego (nutella etc.)
500 g serka mascarpone






Przygotuj ciasto biszkoptowe: białka ubij na sztywno ze szczyptą soli. Nie przerywając ucierania dodaj partiami cukier, białka powinny być lśniące i puszyste. Teraz kolej na żółtka, dodawaj po jednym i dokładnie ucieraj. Kakao przesiej z proszkiem do pieczenia i dodawaj partiami do masy jajecznej. Za każdym razem dokładnie wymieszaj trzepaczką ( na tym etapie nie używam miksera ).
Płaską blaszkę o wymiarach 35x35 cm wyłóż pergaminem, wylej na nią masę. Wstaw do nagrzanego do 170 stopni piekarnika i piecz przez 10-15 minut do suchego patyczka. Lekko przestudź ciasto wyciąg je z blaszki, przykryj papierem do pieczenia i zwiń w roladę.
Krem czekolady podgrzej w mikrofalówce przez 60 sekund. Tym sposobem bardzo sprawnie przelejesz krem do miski, ponieważ krem zmieni konsystencję na półpłynną . Do kremu czekoladowego dodaj serek mascarpone i zmiksuj na gładki krem. Rozwiń roladę, rozsmaruj na niej 2/3 kremu. Zwiń roladę, odkrój kawałek ciasta- zrobisz z niego odgałęzienie. Resztą kremu posmaruj wierzch kłody, za pomocą wykałaczki narysuj załamania jak w korze drewna. Schłódź kłodę przed podaniem w lodówce.








Kłoda made by Nigella :)       

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz