wtorek, 26 stycznia 2016

Zimowy comfort food, gryczana kruszonka z orzechami, jabłkami i toffi




Rozchorowałam się.... znowu.Tym razem zrobiło się poważniej,węzły chłonne na szyi bolą przy każdym ruchu głową. Tak się dzieje, gdy człowiek się przeziębi i myśli,że nic nie robiąc tego przeziębienia się pozbędzie. Ja tak myślałam i owszem, puściło mnie na 3 dni,żeby przy sprzyjającej okazji uderzyć we mnie zdwojoną siłą. Leżę więc pod kołdrą, okręcona ciepłą chustą, koło mojego nosa unoszą się miętowe zapachy maści rozgrzewającej. Czosnek,miód i witamina C zajęły główne miejsce na blacie kuchennym. A moje samopoczucie??? Jeszcze wczoraj udawałam sama przed sobą,że nic mi nie będzie. Jednak z godziny na godzinę czułam się coraz gorzej i po południu poddałam się. Teraz czuję się po prostu okropnie, wszak choroba to nie jest żaden powód do radości.
Pogoda za oknem też nie nastraja. Miejsce bieli zajęła wszędobylska szarość. Temperatura z minusowej awansowała ponad zerową kreskę. Jest pochmurno, mgliście i mokro. Od rana drobna mżawka melancholijnie opada na drogi i chodniki, powoli ale sukcesywnie zmywając zimową biel. Pogoda wymarzona do leżenia w łóżku lub drzemania pod ciepłym kocem. W taki dzień jak dziś deserem wręcz wymarzonym byłoby crumble z jabłkami, dlatego też podzielę się z wami moim przepisem. Kruszonka, którą wam proponuję jest bezglutenowa, połączenie orzechów,mąki gryczanej,jabłek i krówek idealnie się ze sobą komponuje. Porcja dla dwojga lub dla głodnego singla. Jak zwykle u mnie to bywa, przepis łatwy,szybki w wykonaniu i smaczny. Koniecznie wypróbujcie.




kruszonka:


50 g grubo siekanych orzechów włoskich
1/2 szklanki cukru pudru
3/4 szklanki mąki gryczanej
80 g bardzo zimnego masła


nadzienie:

3 jabłka szara reneta
3 łyżki cukru trzcinowego
1/2 łyżeczki cynamonu
1 łyżka soku z cytryny
8 krówek



Piekarnik nagrzej do 160 stopni. Przygotuj dwa kubeczki lub naczynka do zapiekania. Z podanych składników szybko zagnieć kruszonkę. Jabłka obierz, opłucz, pokrój w grubą kostkę. Na patelni podgrzej sok z cytryny i cukier trzcinowy. Gdy cukier się skarmelizuje szybko dodaj jabłka,dokładnie wymieszaj i podsmażaj jabłka na małym ogniu około 5 minut. Na końcu dodaj cynamon i jeszcze raz wymieszaj jabłka. Kruszonkę podziel na połowę, pierwszą część wyłóż na dno kubeczków. Jabłka podziel między oba kubeczki i wyłóż na kruszonkę.
Krówki pokrój na mniejsze kawałki,wyłóż na jabłka. Resztą kruszonki pokryj wierzch deseru. Wstaw kubeczki do piekarnika i zapiekaj przez 20 minut. Gotowy deser lekko przestudź,oprósz cukrem pudrem i zjadaj ze smakiem :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz