czwartek, 26 lutego 2015

Nigella ekspresowo- Ciasto czekoladowe z gruszkami





Kiedy wspominam swoje "kuchenne" początki,myślę o Nigelli Lawson.Piękna Angielka puszczała oczko znad pater z ciastem,z namaszczeniem w egipskich ciemnościach wyjadała zawartość swojej lodówki i ekspresowym tempie potrafiła nakarmić niespodziewanych gości.Gdy przychodziła pora na Nigella gryzie lub Nigella ekspresowo żadna siła nie była w stanie oderwać mnie od telewizora. Dzięki niej i jej sposobom na proste i niebanalne dania odważyłam się wyjść poza granice szarlotki i kotleta schabowego. Moja półka na książki szybko zapełniła się jej publikacjami,chętnie odtwarzałam przepisy pomimo tego,że składników takich jak woda różana czy sos Worcester nie mogłam nigdzie dostać. Teraz,po tych kilku latach wciąż mam do Nigelli wielką słabość oraz sentyment. Często w długie zimowe wieczory lubię sięgnąć po jej książkę i przy filiżance herbaty poczytać, poszukać inspiracji. Dziś chciałabym was zaprosić na jej ciasto czekoladowe z gruszkami.
Zmodyfikowałam nieco przepis i użyłam mąki gryczanej zamiast pszennej,pominęłam również sos czekoladowy. Zaręczam,że zarówno moja wersja jak i oryginalna smakują wyśmienicie. To jest typ ciasta 'dla niespodziewanych gości' lub 'na gwałt potrzebuję czegoś słodkiego'. Zrobisz je w kilka minut a po pół godziny wyciągniesz gotowe z piekarnika. Ukroisz jeszcze ciepłą porcję czekoladowego ciasta, polejesz sosem czekoladowym lub nie i pomyślisz, że jesteś w niebie :)





składniki:

2 puszki gruszek w syropie (ja użyłam świeżych, sztuk 4 )
125 g mąki pszennej (w moim przypadku gryczana )
25 g kakao w proszku
125 g miałkiego cukru
150 g miękkiego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
2 jajka
2 łyżeczki ekstraktu waniliowego

dodatkowo:

1/3 szklanki cukru trzcinowego
konfitura z borówki lub żurawiny (opcjonalnie)


Rozgrzej piekarnik do 170 stopni, przygotuj tortownicę o średnicy 24 cm lub foremkę kwadratową o boku 22 cm. Cukier trzcinowy plus 2 łyżki wody podgrzej na patelni aż powstanie karmel, wrzuć na niego obrane połówki gruszek, przesmaż przez 5 minut.Jeżeli używasz gruszek z puszki,możesz pominąć ten krok. Gruszki wraz z karmelem przełóż do tortownicy,gruszki powinny lezec brzuszkami do góry.
Masło zmiksuj z cukrem,dodaj jajka oraz mąkę,proszek do pieczenia i sodę,ciasto powinno byc dość rzadkie. Zalej gruszki ciastem i wstaw do piekarnika na 30 minut.
Po upieczeniu odstaw ciasto do ostygnięcia na 5-10 minut i pokrój na porcje.Ciasto możesz podać z cukrem pudrem i konfiturą z borówek lub z sosem czekoladowym jak radzi Nigella.








3 komentarze:

  1. Przepis wypróbowany, ciasto wyborne :) chociaż moje ciasto po zmiksowaniu było jak gęste, że można je było spokojnie kroić nożem to i tak się udało. Moje gruszki były pokrojone na 8 i zatopione w cieście. Przepis do którego na pewno nie raz wrócę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto faktycznie wychodzi dość gęste ale nie przeszkadza mu to w rośnięciu :)
      Uwielbiam to ciasto zarówno w wersji bezglutenowej ale też w tradycyjnej z dużą porcją sosu toffi i czekoladowego :)

      Usuń
  2. Jak dla mnie świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń