środa, 30 sierpnia 2017

Obłędny torcik z czekoladowym kremem jaglanym, pierniczkami i karmelizowaną gruszką




Toruń zajmuje ważne miejsce na kulinarnej mapie Polski. Tak jak Kopernik wstrząsnął fundamentami astronomii tak toruńskie pierniki wstrząsnęły podniebieniami Polaków. Wszyscy wiemy, że to stamtąd wywodzą się pachnące korzennymi przyprawami i miodem piernikowe serca. Piernikowe wyroby na sklepowych półkach rozsławiła Fabryka Cukiernicza Kopernik. Nieprzerwanie od 1751 roku rozpieszcza nas swoimi pierniczkami ciągle poszerzając ofertę. Moimi faworytami są lukrowane serca, które towarzyszą mi odkąd byłam małym dzieckiem. Przynosiła mi je ciocia gdy zaglądała na kawę i ploteczki do babci. W tamtych czasach to był prezent na wagę złota, bo w sklepach ciężko było je dostać. Do dziś mam do nich wielki sentyment, zawsze mam schowaną napełnioną nimi paczuszkę, ot tak na czarną godzinę. Co roku też uzupełniam braki choinkowego arsenału. W bliżej niewyjaśnionych okolicznościach pierniczki znikają z choinki. Raz jeden udało mi się przyłapać Rudziszonka na gorącym uczynku :D i przyznam się bez bicia przymknęłam oko na ten proceder.
Tak więc gdy zobaczyłam konkurs z okazji zbliżającego się Święta Piernika wiedziałam, że muszę skromnie zaznaczyć swoją obecność. Konkurs trwa do 31.08 więc to ostatni dzwonek żeby zgłosić swój #przepisnakopernika, po szczegóły zaglądajcie na stronę Fabryki Cukierniczej Kopernik.
Do konkursu zgłaszam swój autorski przepis na torcik czekoladowy z pysznym jaglanym kremem pełnym pierniczków i karmelizowanych gruszek. Postawiłam na nieco zdrowszą wersję deseru, biszkopt przygotowałam bez dodatku mąki, a do kremu jaglanego nie dodałam cukru. Torcik udekorowałam gruszkowymi chipsami, koniecznie zróbcie je w domu bo są obłędnym dodatkiem.
Zapraszam do mojej kuchni, w której pachnie dziś pierniczkami :)






ciasto:

3 białka
3 żółtka
3 łyżki cukru trzcinowego
3 łyżki kakao naturalnego
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

krem jaglany:

150 g kaszy kaszy jaglanej (użyłam ekspresowej w woreczku)
50 g czekolady deserowej
50 g czekolady mlecznej
1/3 szklanki syropu klonowego
1 opakowanie pierników Katarzynki
1 czubata łyżka kakao
1 duża gruszka lukasówka
2 łyżki cukru trzcinowego

ponadto:

1 podłużna gruszka
1/3 szklanki cukru
100 ml naparu z kawy



Piekarnik nagrzej do 160 stopni, dno oraz boki tortownicy wyłóż papierem do pieczenia (średnica 18 cm). Przygotuj biszkopt: białka ubij na sztywno, dodaj partiami cukier trzcinowy, a następnie żółtka. Masa jajeczna ma być puszysta z widocznymi pęcherzykami powietrza. Do ubitych jajek dodaj kakao oraz proszek do pieczenia, delikatnie wymieszaj masę ręczną trzepaczką. Gotowe ciasto przełóż do tortownicy wyrównaj wierzch i wstaw do piekarnika. Piecz przez 30 minut, gotowy biszkopt wystudź. Gdy biszkopt się studzi przygotuj krem jaglany. Zacznij od karmelizowania gruszek. Gruszkę obierz i pokrój na cząstki. Postaw na ogniu suchą patelnię, wsyp na nią cukier trzcinowy a gdy cukier zacznie się topić ułóż na niej cząstki gruszki. Smaż gruszki ok 10 min tak aby karmel dokładnie je oblepił. Gotowe gruszki wystudź. 3/4 opakowania pierniczków pokrój na małe kawałki, resztę odłóż do dekoracji. Kaszę ugotuj według przepisu na opakowaniu, jeszcze gorącą przełóż do miski, dodaj do niej połamaną czekoladę,kakao i wlej syrop klonowy. Odczekaj chwilę, a gdy czekolada roztopi się pod wpływem ciepła, dokładnie zmiksuj masę na gładko za pomocą blendera. Do gotowej masy dodaj gruszki i pierniczki, dokładnie wymieszaj łyżką.
Biszkopt przełóż na paterę lub talerz, zapnij wokół niego obręcz tortownicy. Naponczuj biszkopt naparem z kawy, a następnie wyłóż na niego gotową masę, wyrównaj wierzch. Torcik wstaw do lodówki.
Przygotuj chipsy gruszkowe. Gruszkę umyj, osusz i za pomocą szatkownicy potnij na cieniutkie kawałeczki. Każdy plasterek obtocz w cukrze i ułóż na blaszce do pieczenia wyłożonej uprzednio papierem. Wstaw gruszki do nagrzanego piekarnika ( 150 stopni w zupełności wystarczy) i karmelizuj 10-15 minut. W połowie tego czasu przekręć gruszki na drugą stroną za pomocą szczypiec. Gruszki są gotowe gdy zaczynają być przezroczyste. Gotowe gruszki ułóż na papierze do pieczenia i wystudź.
Udekoruj torcik przed podaniem czekoladą, pozostałymi pierniczkami oraz chipsami gruszkowymi.

2 komentarze:

  1. Gruszki zdecydowanie podbiły moje serce! Brawo Ty!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm, ależ pyszności! I te zdjęcia, takie klimatyczne i apetyczne... Aż ślinka leci :)

    OdpowiedzUsuń