poniedziałek, 2 marca 2015

Tradycyjny sernik na spodzie słonecznikowym





Kilka minionych dni nastroiło mnie do życia bardzo pozytywnie. Uwielbiam gdy rankiem słońce zagląda do mojej kuchni, podgląda gdy przygotowuję śniadanie, parzę herbatę. Oczywiście wszystkie te czynności wykonuję w asyście Stefana wygrzewającego się na kuchennym parapecie i Nuki, która przycupnie na kuchennym progu i czeka cierpliwie na swój spacer. Lubię wyjść rano na świeże powietrze i czuć w powietrzu wiosnę. O tak! mój nos jest wyczulony na każdą, choćby najmniejszą jej nutę w powietrzu. Niby tak niewiele ale od razu robi mi się lżej na sercu i czuje tę przyjemną lekkość. W stajni konie również poczuły wiosnę, wyczesujemy kilogramy zimowej sierści, koniki jakby czuły przełom zimowo-wiosenny i na zmianę to są ospałe, to znów rozpiera je energia.
Za to w kuchni znów sernik. Wierzcie lub nie, choć wypiekłam ich od początku roku sporą ilość, wciąż nie mam dość. Wciąż zaskakuje mnie to,że czasem niewielka zmiana w doborze składników i można otrzymać ciasto o zupełnie nowym smaku. Musze też przyznać,że od dłuższego czasu unikałam serników na tradycyjnym twarogu. Zawsze były dla mnie zbyt ciężkie, nazywałam je 'zamulaczami'. Po lekturze na temat idealnego sernika pomyślałam,że czas dać tradycyjnemu sernikowi drugą szansę. Po raz kolejny przekonałam się również, że te drugie szanse warto dawać.
Sernik wyszedł mega pyszny, idealnie skomponował się ze słonecznikowym spodem. Do tego przepisu wrócę jeszcze nie raz i nie dwa.
Przepis dołączam do akcji Twarogowe słodkości.





spód słonecznikowy:

150 ml oleju
1 jajko
1/3 szklanki cukru
3/4 szklanki zmielonego ziarna słonecznika
1 czubata łyżka skrobi ziemniaczanej
1 czubata łyżka kakao
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia


sernik:

750 g twarogu półtłustego
3/4 szklanki cukru
5 jajek
100 ml słodkiej śmietanki 30%
100 g stopionego masła
2 łyżki skrobi ziemniaczanej




Przygotuj tortownicę o średnicy 20 cm, dno oraz boki wyłóż pergaminem. Piekarnik nagrzej do temp. 170 stopni. Przygotuj spód słonecznikowy. Jajko utrzyj z cukrem, dolej olej, dokładnie zmiksuj, dodaj słonecznik, skrobię, kakao i proszek do pieczenia. Miksuj do połączenia się składników. Gotowe ciasto wylej do tortownicy, wyrównaj wierzch i piecz przez ok. 20-30 minut do suchego patyczka. Gotowy spód przestudź.
Ser na sernik zmiel lub przeciśnij przez praskę co najmniej 2 razy. Ja użyłam praski i przepuściłam ser 6 razy!!! nie wiem czy to zasługa tego ale sernik był aksamitny.
Jajka utrzyj z cukrem na puch,dodaj zmielony twaróg, wlej śmietankę,szybko zmiksuj. Dodaj skrobię oraz stopione masło, jeszcze raz szybko zmiksuj. gotową masę serową wylej na upieczony spód. Wstaw do piekarnika nagrzanego do 150 stopni i piecz przez godzinę.
Gotowy sernik wystudź w piekarniku a następnie wstaw do lodówki na minimum 3 godziny.
Sernik obsyp cukrem pudrem, lub udekoruj bitą śmietaną.








Twarogowe słodkości 2

7 komentarzy:

  1. Wygląda rewelacyjnie, i zaciekawił mnie spód ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spód smakuje troszkę orzechowo ale z odczuwalną nutą słonecznika, kakao dodałam dla koloru bo bez niego ciasto miało nieciekawą barwę ;)

      Usuń
  2. Wow jaki wyrośnięty! Czemu moje serniki nigdy takie ładne nie są?! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalie ja spędziłam ładnych kilka lat z sernikami zanim zaczęły wychodzić takie jak teraz.Złote zasady to: niska temperatura pieczenia,jajka ubijam zawsze razem a po dodaniu wszystkich składników całość miksuję dość krótko.
      Plus używam tortownicy 20 cm więc siłą rzeczy wyglądają na wysokie ;)

      Usuń
  3. Pięknie wygląda i pewnie doskonale smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy ten spód, ciacho musiało smakować zupełnie wyjątkowo :)
    A serników też nigdy nie mam dość :)

    OdpowiedzUsuń